Voor de meeste organisaties maakt het in hun hoofd niet uit als een telefooncentrale analoog is of digitaal Maar, ken jij het verschil tussen een telefooncentrale die analoog is en een telefooncentrale die digitaal is? We gaan daar samen even naar kijken. Steeds meer bedrijven ruilen hun analoge telefooncentrale in voor een moderne variant van de telefooncentrale. Dit is vaak de telefooncentrale die in de cloud draait, maar daarover later meer. Als we kijken naar de telefooncentrale die nog op analoge technologie gebaseerd was, dan denk je aan snel aan bezemkasten en serverruimtes gevuld met lawaaimakende apparaten. Dit is in de praktijk toch altijd een operatie omdat deze apparaten onderhouden moeten worden en gevoelig waren voor storingen of invloeden van buitenaf (vocht, vuil etc.). Een analoge telefooncentrale kende ook veel technische beperkingen. De lijnen waren vaak beperkt en met ISDN was er dan ook in de meeste gevallen sprake van twee lijnen. Hierdoor kon je simultaan twee gesprekken voeren. Met de huidige digitale technologie en VoIP zijn deze beperkingen verleden tijd. Met de digitale telefooncentrale van tegenwoordig in combinatie met VoIP kan je theoretisch een onbeperkt aantal gesprekken tegelijk voeren.
De technologie van tegenwoordig
Ook is de technologie van tegenwoordig dusdanig vergevorderd dat je niet meer zelf hoeft te investeren in een telefooncentrale. Deze staan tegenwoordig in de Cloud. Als je kijkt naar de telefooncentrale die analoog werkt ten opzichte van de nieuwe digitale telefooncentrales, dan zie je vooral dat de afhankelijkheden en risico’s groter zijn bij een analoge telefooncentrale. Inherent hieraan zijn vaak weer (onnodige) kosten die je met een digitale telefooncentrale niet hebt. De tijd van een analoge centrale is dan eigenlijk ook voorbij. Wij denken dan ook: we hebben van je genoten lieve analoge telefooncentrale, maar het is toch echt tijd om te gaan nu.