Overweeg jij wel eens om telefonische conversies ook in Google Analytics te meten? Je weet hoe klanten op je website komen en waar ze op klikken. Conversies op je website meet je ook, maar als mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst je opbellen registreer je dát nog niet. Wat als je die gesprekken zou kunnen integreren in Google Analytics? Met webhooks in de Axeos telefooncentrale (PBX) kan je dit doen.

Het werkt zo:

  1. Stel in Google Analytics een doel en conversie in.
  2. Voeg een webhook toe aan het belplan in je PBX.
  3. Bel om je instellingen te testen.

Wanneer iemand naar je telefoonnummer belt stuurt de PBX een POST request naar een API van Google. Daarin staat het event type dat je gekozen hebt en jouw tracking-ID. Google Analytics registreert vervolgens dat gesprek als een telefonische conversie in jouw campagne.

Ben je klaar om dit in te stellen? Let op: je moet hier wel een Google Analytics account voor hebben. Heb je die nog niet? Registreer hier een nieuwe account.

Stel in Google Analytics een doel en conversie in

Nu moet je inloggen in Google Analytics en een nieuw doel aanmaken, bijvoorbeeld “call”. Er zijn heel veel extra instellingen mogelijk als het gaat om doelen en conversies. We willen je graag stimuleren om die te ontdekken, maar we zijn zelf geen online marketing specialisten dus beperken we ons even tot de meest eenvoudige instellingen. Gelukkig heeft Google de mogelijkheden uitvoerig gedocumenteerd in hun measurement protocol overview. Ze bieden ook een developer guide en parameter reference waar alle parameters voor het Measurement Protocol in vermeld staan. Je kan daar verder lezen wat je allemaal met Analytics kan doen.

Google’s hit builder is a geweldig hulpmiddel om te kiezen welke parameters je wil gebruiken en om te controleren of wat je instelt inderdaad klopt, voordat je naar de volgende stap gaat.

Ik heb een paar schermafbeeldingen gemaakt om je te helpen met de instellingen. Klik op de plaatjes om ze te vergroten:

Voeg een webhook toe aan je belplan

Je kan webhooks overal in je belplan gebruiken waar je de doel actie wilt activeren. In dit voorbeeld voegen we de webhook gewoon toe aan ons hoofdnummer. Voeg een action rule toe: “webhooks”. Mocht je nog een wat oudere versie van onze PBX gebruiken dan heet dit “data collection”.

  • Rule type: webhook (data collection)
  • Prompt (laat dit leeg)
  • Number of digits: (laat dit leeg)
  • Exact length: (off)
  • Service URL: https://www.google-analytics.com/collect
  • Request body: v=1&t=event&tid=UA-XXXXXX&cid=yourcid&ea=call
  • Response body regexp: (laat dit leeg)
  • On success: continue
  • Condition: unconditionally
  • Description: dit bepaal jij 🙂
PBX webhook voor Google Analytics

Zijn de details van de request body niet helemaal duidelijk? Dit zijn de velden die je volgens Google kunt gebruiken:

  • v = versiont
  • = hit typetid = tracking ID / web
  • property ID
  • cid = dit is vereist als User ID (uid) niet in de request gespecificeerd is. Het identificeert een gebruiker, device of browsersessie. De waarde van dit veld moet een willekeurige UUID (version 4) zijn zoals beschreven staat in rfc4122.
    Bijvoorbeeld: 35009a79-1a05-49d7-b876-2b884d0f825b
  • ea = event action

Let op dat je tid ‘UA-XXXXX’ vervangt met je eigen tracking ID en als je je doel een andere naam geeft dan ‘call’ je dat ook moet wijzigen in de request body van de webhook.

Bel om je instellingen te testen

Bel naar het telefoonnummer waar je de webhook voor hebt ingesteld in je belplan. Ga daarna naar Google Analytics; als je alles goed ingesteld hebt is je gesprek geregistreerd!