De ISDN telefooncentrale is wellicht een legende in de geschiedenisboeken. Met de komst van ISDN kreeg je twee digitale telefoonlijnen waardoor het mogelijk was om om tegelijk te bellen en en te internetten of gelijktijdig gebruik te maken van de telefoon en fax.  In de jaren 90 werd ISDN telefooncentrale dan ook steeds populairder en groeide het aantal ISDN centrales in rap tempo. In 2003 werd de dienst ISDN 100 geïntroduceerd die het mogelijk maakte om voor enkele tientjes 100 uur te internetten. Iets wat voor ons nu ondenkbaar is, maar toen toch echt heel populair was en enthousiast werd ontvangen. De komst en groei van breedbandverbindingen zoals ADSL, kabel en fiber, werd ISDN ingehaald en onnodig. De ISDN telefooncentrale verdween dan ook langzaam uit Nederland. In 2016 waren er nog iets minder dan 300.000 aansluitingen. Als je je bedenkt dat er toen 7 miljoen breedbandverbindingen waren, dan snap je goed de ratio en de positie van ISDN en de ISDN telefooncentrale op dat moment.

ISDN telefooncentrale en de nieuwe era

De ISDN telefooncentrale is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis geweest van telefonie en telefooncentrales. Door de hoge snelheidsverbindingen van nu, maken steeds meer particulieren en organisaties gebruik van digitale telefooncentrales aangesloten op het internet. Dit worden ook wel VoIP telefooncentrales genoemd. Waar een era stopt van de ISDN telefooncentrale begint een nieuwe van de VoIP telefooncentrale. Ten opzichte van de ISDN telefooncentrale is het nu mogelijk om onbeperkt oproepen te ontvangen en te plegen naast elkaar en kan je overal ter wereld met een internetverbinding verbinding maken met deze nieuwe telefooncentrale.  Wij kijken met plezier terug naar de ontwikkeling van telefonie en die van de ISDN telefooncentrale en bedanken de ISDN telefooncentrale voor zijn rol en bijdrage in het verleden. Op naar de toekomst nu!