Wij willen agile werken en lean te werk gaan, dus doe mij maar een VoIP server. Huh, wat? Snap jij het nog? Tegenwoordig wordt je overladen met termen. Organisaties moeten agile werken, zelfsturende teams., machine learning, VoIP-servers. Snap jij het nog? We zien vaak dat organisaties die te kampen hebben met functionele behoeftes, vaak overladen worden met termen en oplossingen en daardoor niet meer zo goed weten wat ze moeten doen. Zeker als het om telefooncentrales gaat, dan zien we dat het organisaties vaak onnodig moeilijk wordt gemaakt. We kunnen nu gaan uitweiden over agile, zelfsturende teams, maar dat gaan we uiteraard niet doen. Wel willen graag uitleggen wat precies een VoIP server is. Waarschijnlijk is deze term al vaak gevallen, maar weet je ook echt wat een VoIP server is? Schaam je niet als dat niet zo is.
VoIP server als synoniem
Mensen en organisaties stuiten vaak op de term als ze op zoek zijn naar een telefonie-oplossing. Een VoIP server is vaak synoniem voor een digitale telefooncentrale. Deze optie maakt het mogelijk om via internet te bellen en gebeld te worden. En hoe kom je eraan? Net zoals bij e-mail koop je niet eerst een Exchange (lees mail) server om gebruik te maken van e-mail. Je gaat naar de site van een van de bekende providers, maakt een account, betaald indien van toepassing en je bent ready-to-go. Je voelt het waarschijnlijk al aankomen, met een (digitale) telefooncentrale is het precies hetzelfde. Je hoeft geen VoIP server aan te schaffen. Het is dan ook aangeraden om niet op zoek te gaan naar een VoIP server voor je telefooncentrale, maar een provider/dienstverlener die de totaaloplossing biedt. Zodat jij met enkele klikken zonder kennis direct gebruik kan maken van een telefooncentrale voor je organisatie. Ook raden we aan om je goed te laten adviseren zodat je voorzien bent van de beste oplossing. Met een goede oplossing komt die oplossing er ook wel…