We willen vandaag graag een stukje schrijven over hosted VoIP. Dit omdat we toch regelmatig de vraag “wat is hosted VoIP?” binnen krijgen. Er wordt vaak de aanname gedaan dat organisaties alle termen kennen en daarom wel in kunnen schatten wat bepaalde dingen betekenen. De realiteit blijkt toch anders te zijn. Leg maar aan iemand uit die niks van computers of server weet en snapt, wat het begrip “hosted” is. Laat staan de term. Dat is een kleine uitdaging dan. Dus voor de mensen die niet weten wat hosted is, VoIP betekent of de combinatie hosted VoIP, maak je niet druk. We beginnen gewoon bij de basis. Het begrip hosted betekent dat de fysieke apparatuur door iemand anders gefaciliteerd (gehost) wordt. In dit geval de servers. Je website is bijvoorbeeld gefaciliteerd c.q. gehost bij een webhostingprovider. Wordt een applicatie gehost op een server bij een derde partij, dan wordt er al gauw gesproken over de Cloud. Wellicht heb je het wel eens voorbij horen komen: “dat staat in de Cloud”. Eigenlijk staat tegenwoordig alles in de Cloud.

De afkorting VoIP

Maar, wat is VoIP nu? De afkorting VoIP staat voor Voice of Internet Protocol. VoIP staat voor de methode om via het internet (IP) te bellen. VoIP vervangt de traditionele analoge telefoonlijn en zorgt ervoor dat mensen en organisaties veel goedkoper via internet kunnen bellen. Het bellen via VoIP brengt een hoop voordelen met zich mee. Vandaar dat dit fenomeen ook in een razendsnel tempo steeds populairder wordt. Laten we nu de termen samenvoegen en terugkomen op de hoofdvraag: wat betekend deze term? Hosted VoIP staat voor het fenomeen dat je een digitale telefooncentrale hebt (jawel, in de Cloud) en dat die telefooncentrale gehost wordt door een derde partij. Praat je over hosted VoIP, dan praat je over een digitale telefooncentrale van een provider waar je gebruik van maakt. Zo simpel kan het soms zijn.