Wat wij opvallend vinden is het volgende; telefooncentrales en het optimaliseren van onze telefooncentrales is onze core business. Maar, als we verrast worden met de vraag: “hoe werkt een telefooncentrale precies.”, we toch altijd even opkijken. Voor ons is het bijna allemaal zo vanzelfsprekend, dat het even goed is om terug te gaan naar de basis: hoe werkt een telefooncentrale? Afhankelijk van de persoon die de vraag stelt, gaan we daar heel diep en technisch op in of geven we een simpel antwoord.  De essentie van een vraag is eigenlijk heel anders. Mensen willen eigenlijk weten wat het ze oplevert en wat het ze kost. Zeker de Nederlanders onder ons zullen dit herkennen. Gelukkig hebben we een antwoord die de meeste onder ons wel tevreden zullen stellen.

De werking van de telefooncentrale als vergelijking

Als je kijkt naar hoe een telefooncentrale werkt, dan denk je niet meer aan grote machines of het beeld van een echte grote centrale. De telefooncentrale is tegenwoordig niets meer dan een softwaredienst. Wij nemen als voorbeeld eigenlijk altijd je e-mail en vragen die vraagsteller welke e-maildienst hij of zij gebruikt en hoe dit werkt. We krijgen dan vaak een beetje een gekke blik, maar het kwartje valt daarna snel. Bij de gemiddelde maildienst ga je naar een pagina, log je in en voila, daar tref je je e-mail in volle glorie aan. De verwerking van de e-mail gebeurt allemaal achter de schermen door mailservers waar jij als consument of onderneming niets mee te maken hebt (en gelukkig ook). Bij de telefooncentrale van tegenwoordig werkt dit ook zo. Je logt in en ontvangt en pleegt uitgaande oproepen. Alleen doe je dit door middel van een VoIP-telefoon die de software heeft en verbindt met de server of op je computer, telefoon of tablet met VoIP software.  Als je dus met de vraag zat hoe een telefooncentrale werkt, dan weet je nu dat het tegenwoordig een kwestie is van inloggen en gebruiken zoals je e-mail.

Uiteraard komen er voor de VoIP telefooncentrale diensten vaak abonnementen bij kijken. Maar, dit slaat slechts op het gebruik en de wensen van de organisatie. De werking van een telefooncentrale van tegenwoordig is simpel, gemakkelijk en goedkoop. Wil je dus meer weten hierover, kijk dan even op onze pagina’s. Daar kan je informatie vinden over de verdere mogelijkheden van de telefooncentrale van vandaag.