De feestdagen komen er weer aan. Gezellig, maar….wees waakzaam: uit onderzoek is gebleken dat de feestdagen als Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw hoogtijdagen zijn voor hackers.
Criminelen proberen ongeoorloofd toegang te krijgen op telefooncentrales (PBX) van bedrijven en instellingen, met als doel deze te gebruiken (misbruiken) voor eigen doeleinden. Als uw centrale wordt ‘gekraakt’, kan hij worden gebruikt voor het bellen naar bijvoorbeeld buitenlandse bestemmingen of dure buitenlandse servicenummers vanaf uw aansluiting. U merkt hier helemaal niets van tot u een torenhoge factuur ontvangt. Schade als gevolg van PBX-misbruik kan oplopen tot duizenden euro’s.
En deze criminelen worden steeds creatiever om zich toegang tot de centrale te verschaffen. Wij merken dat criminelen in toenemende mate met grote middelen legitieme netwerken/cloud providers gebruiken om telefooncentrales uit te proberen.
Maar dit uitproberen kan ook vanuit gehackte PC’s gebeuren binnen uw eigen netwerk. In dat geval zal een firewall dus niets helpen om uw risico te beperken.
Axeos beheert uw telefooncentrale niet. De beheerder/leverancier van uw PBX is, samen met u, verantwoordelijk voor de beveiliging. Deze dient alles in het werk te stellen om PBX misbruik en daarmee eventuele schade te voorkomen.
De telefooncentrale biedt opties om risico op misbruik te drastisch verlagen. Axeos heeft een handig stappenplan gemaakt dat u kunt volgen zodat u de centrale veilig gebruiken en u de kans op misbruik beperkt.
Lees hier verder als u wilt leren welke stappen dit zijn. Het stappenplan voor beveiliging tegen ongewenste aanvallen van buitenaf.