Wat is VoIP PBX?

Wat is VoIP PBX?

U bevindt zich hier:
Geschatte leestijd: 2 min.

De afkorting VoIP PBX staat voor Voice-over-Internet-Protocol Private Branch Exchange. Een mond vol, maar wat betekent het eigenlijk? Laten we beginnen met het loskoppelen van de termen. Met Voice-Over-Internet-Protocol hebben we het over de nieuwe manier van bellen waarbij u niet via de conventionele manier belt, maar via internet. In plaats van telefonie via een analoge en koperen lijn, kunt u met VoIP bellen via het internet. Dit is vele malen goedkoper dan de traditionele manier. Met de huidige staat van het internet en de verdere ontwikkelingen is inmiddels de kwaliteit ook vele malen hoger. VoIP brengt verder vele andere voordelen met zich mee. Maar, voordat we daar op in gaan, gaan we eerst verder met het begrip Private Branch Exchange.

Als men spreekt over een Private Branch Exchange, dan bedoelt men een telefooncentrale die geheel eigendom is en beheer van de organisatie zelf. Binnen de telefooncentrale zijn er een beperkt aantal buitenlijnen die collectief verdeeld worden over de interne toestellen. Op deze manier is het niet nodig om elke toestel een eigen buitenlijn toe te wijzen. Dit heeft een groot economisch voordeel. Voor de komst van VoIP maakte men vaak gebruik van een reguliere ISDN-lijn waarbij het mogelijk was om slechts twee gesprekken simultaan te voeren. Nu met de komst van VoIP in de combinatie met een PBX, belt u niet alleen goedkoper en gemakkelijker via internet, maar kunt u theoretisch een onbeperkt aantal gesprekken simultaan voeren.

Een VoIP PBX is dan ook erg interessant voor organisaties die een grote afhankelijkheid van hun telefonische bereikbaarheid hebben. Dit kunnen grote, maar ook kleine organisaties zijn. Het voordeel van een VoIP PBX oplossing is dat u alles in eigen beheer heeft en zonder kennis ook kan beheren. Via een software interface is het mogelijk om alle instellingen van uw eigen telefooncentrale van A-tot-Z te beheren. Omdat de VoIP PBX als software afgenomen wordt, is er verder ook geen enkele investering vereist in hardware of specialisten. Dit zorgt ervoor dat een VoIP PBX oplossing betaalbaar, schaalbaar en voor elke organisatie toegankelijk is. Ook zijn er geen enorme startkosten en kan er vrijwel direct gestart worden met uw eigen centrale.

Bent u nieuwsgierig geworden naar de voordelen van een VoIP PBX oplossing? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we helpen u graag op weg met uw eigen VoIP PBX oplossing voor uw organisatie.

Was dit artikel nuttig?
Nee
Op de website van Axeos gebruiken wij cookies om uw ervaring te verbeteren en statistieken bij te houden. Lees hier meer over in ons privacybeleid. Ok