Ontvang je steeds oproepen van 100, 101, 1000? Vind jij dat ook zo vervelend? Dit zijn wat wij ghost calls of spook telefoontjes noemen. Wat spook telefoontjes precies zijn en hoe je er vanaf komt leg ik je hier graag uit.
Wanneer je dit soort oproepen ontvangt is het iemand gelukt om bepaalde datapakketjes naar jouw toestel te sturen, via je router of via een PC in jouw netwerk. Wat daarmee bereikt wordt is dat je toestel gaat rinkelen en je een vreemd nummer in het display ziet. Bijvoorbeeld 100, 101, 1000, 4000. Als je het gesprek aanneemt raakt de verbinding meteen verbroken.
Spook telefoontjes zijn meestal niet schadelijk; ze zijn vooral heel vervelend omdat je telefoon steeds overgaat. Je ziet deze gesprekken normaal gesproken niet in de gespreksrapportages en ze komen ook niet op de factuur te staan. Geen belkosten dus. Zolang dat niet het geval is hoef je je er dus ook geen zorgen over te maken.
Hoe los je het op?
Liefst ontvang je natuurlijk helemaal geen ghost calls!
Op de meeste VoIP telefoontoestellen kun je twee instellingen aanpassen. De toestellen reageren daardoor simpelweg niet meer op telefoonverkeer dat niet via de Axeos PBX loopt. Kijk in onze kennisbank hoe je deze instellingen kunt wijzigen. Dit is eigenlijk ook wel een mooi moment om te overwegen om onze zero-touch provisioning te gebruiken, want in onze templates zorgen wij dat je toestel meteen de juiste instellingen heeft.
Niet alle routers zijn er even gevoelig voor. We zien ghost calls voornamelijk bij goedkope apparatuur die op particuliere consumenten gericht is. Met de meeste routers voor de zakelijke markt zien we geen problemen.
Je kunt er ook voor kiezen om je eigen firewall zo in te stellen dat je VoIP verkeer alleen toelaat tussen jouw netwerk en de Axeos PBX. Heb je dat gedaan, maar krijg je toch nog spooktelefoontjes? In dat geval adviseren wij je om even een virusscanner op je PC’s aan het werk te zetten.