Bel-mij-terug

Bel-mij-terug

U bevindt zich hier:
Geschatte leestijd: 2 min.

Deze functie maakt het bezoekers van uw website mogelijk om hun telefoonnummer in te voeren zodat zij door een PBX-gebruiker teruggebeld kunnen worden. Hoe dat werkt, leggen we in dit artikel uit.

PBX configuratie

In de PBX configureert u de “Bel-mij-terug context” en heeft u een API sleutel nodig.

Bel-mij-terug context

Deze vind u in het menu ‘Acties’
Call me back

Deze Bel-mij-terug context is nodig omdat het beschrijft met welk nummer gebeld wordt.
U vult hier de context-naam en doelnummer in. Het doelnummer kan zowel een extern nummer zijn als een extensie (aanbevolen) waarin u een actie-regel aanmaakt die aangeeft wat er moet gebeuren als de bel-mij-terug functie wordt aangeroepen.

De extensie kan elke actie bevatten. Het handigst bij bel-mij-terug is dat er een enkele PBX-gebruiker, een belgroep met meerdere PBX-gebruikers of een wachtrij wordt gebeld.
Let op: als u de bel-mij-terug actie wilt koppelen aan een wachtrij, zorgt u er dan voor te starten met de actie ‘answer and wait 1s’ zodat het audiokanaal open staat.

Een API Sleutel verkrijgen

U heeft een API sleutel nodig die u verwerkt in het bel-mij-terug script zodat verzoeken aan de PBX kunnen worden toegestaan
Ga in het menu naar Systeem en vervolgens naar Opties.

Klik nu op ‘Remote API’. U ziet de sleutel wanneer u in het veld Remote API key gaat staan. Of u klikt op de knop ‘Genereer nieuw’.

Zorg ervoor dat het IP-adres van uw webserver de PBX op poort 443 mag benaderen. Controleer dit in het menu Systeem/Firewall.

Website front end

Uw webserver zal de PBX API aanroepen, en daarvoor heeft u een formulier nodig op uw website die input van bezoekers kan verwerken, zoals het telefoonnummer waarop de bezoeker teruggebeld wenst te worden. Bijvoorbeeld:

</pre>
<form method="post">Number: <input name="nummer" type="text" /> <input type="submit" value="Verzenden" /></form>
<pre>

Een bezoeker op uw website kan zijn/haar telefoonnummer invoeren en op Verzenden drukken.

Website back end

Om te communiceren met de PBX kunt u een PHP-script schrijven (of een andere taal die uw voorkeur heeft) waarmee een HTTP-verzoek wordt verzonden naar de PBX:

$r = new HttpRequest('https://123.45.67.89/apis/lsp/callMeBack', HttpRequest::METH_GET);
$r->addQueryData(array('key' => '729e6652e66db131c2e953eb33586f9f', 'name' => 'support', 'number' => $_REQUEST["number"] ));
$r->send();

Voorbeeld script

LET OP: dit script vereist de ‘HttpRequest’ class.

</pre>
<h1>CMB Demo</h1>
<pre><!--?php if($_REQUEST["number"]!=null){ try { $r = new HttpRequest('https://123.45.67.89/apis/lsp/callMeBack', HttpRequest::METH_GET); $r->addQueryData(array('key' => '729e6652e66db131c2e953eb33586f9f', 'name' => 'support', 'number' => $_REQUEST["number"] )); $r->send(); if ($r->getResponseCode() == 200) { ?-->


Done. Check your phone.

<!--?php } else { echo $r->getResponseBody(); } }catch (Exception $ex) { echo $ex; } } else { ?--></pre>
<form method="post">Number: <input name="nummer" type="text" /> <input type="submit" value="Verzenden" /></form>
<pre>

<!--?php } ?-->

WordPress

Als uw website op WordPress draait kunt u deze plugin gebruiken: third party plugin.

Was dit artikel nuttig?
Nee