Keuzemenu – een voorbeeld

Keuzemenu – een voorbeeld

U bevindt zich hier:
Geschatte leestijd: 2 min.

Het keuzemenu in dit artikel is onderdeel van het voorbeeld belplan dat elders in het kenniscentrum wordt behandeld. In dit artikel wordt het keuzemenu nader uitgelegd. Uitleg over het instellen van keuzemenu’s en nog meer voorbeelden kunt u in dit kenniscentrum-artikel lezen.

IVR voorbeeld 1
Bij de start van dit keuzemenu, hoort de beller een boodschap (geluidsfile ‘Welkom’) waarin 3 keuzes worden genoemd.
Voor de klantenservice, toets 1
Heeft u een vraag over uw rekening of betaling, toets 2
Voor overige vragen, toets 3.

Als de beller na 15 seconden geen keuze heeft gemaakt, wordt in dit voorbeeld automatisch keuze 3 gemaakt. Als de schakelaar ‘Standaard’ niet aan staat, zou na 15 seconden de boodschap opnieuw worden afgespeeld en dat wordt herhaald totdat de beller een keuze heeft gemaakt.

Keuze 1

IVR voorbeeld 2

Toets 1 brengt de beller naar de wachtrij (ACD) van de klantenservice. Er wordt eerst een check gedaan op de tijd: als de klantenservice niet geopend is, krijgt de beller een boodschap en de mogelijkheid een voicemail achter te laten.
De regel achter de tijdregel ziet er als volgt uit:

IVR voorbeeld 3
Deze regel wordt alleen uitgevoerd als aan de conditie van de tijdregel ‘Klantenservice’ is voldaan (dus als Klantenservice is geopend).
De timeout staat op 300 seconden: als het gesprek na die tijd nog niet is afgehandeld, wordt het gesprek naar de volgende regel in de keuzemenu geleid en zal de beller de boodschap krijgen dat er niemand de beller te woord kan staan en er een voicemail achtergelaten kan worden.

Keuze 2

IVR voorbeeld 4

Met toets 2 zal er een belgroep aangeroepen worden. In dit geval de groep ‘Boekhouding’. De toestellen van de medewerkers in deze groep gaan tegelijkertijd over. Indien niemand van die groep beschikbaar is, krijgt de beller een boodschap dat niemand de beller te woord kan staan op dit moment en wordt het gesprek naar de Receptie-module doorgeschakeld. Als er ook bij de receptie niemand beschikbaar is, zal de beller wederom een boodschap horen dat hij op dit moment niet te woord gestaan kan worden en krijgt dan de mogelijkheid een voicemail achter te laten.

Keuze 3

IVR voorbeeld 5

Toets 3 brengt de beller naar de Receptie module. Alle medewerkers die op dat moment ingelogd zijn op deze module, kunnen het gesprek krijgen. Als er bij de receptie niemand beschikbaar is, zal de beller een boodschap horen dat hij op dit moment niet te woord gestaan kan worden en krijgt dan de mogelijkheid een voicemail achter te laten.

Was dit artikel nuttig?
Nee