Webhooks gebruiken bij Google Analytics

Webhooks gebruiken bij Google Analytics

U bevindt zich hier:
Geschatte leestijd: 2 min.

Het gebruik van webhooks voor het meten van bellers als conversie in Google Analytics

U kunt webhooks in onze cloud PBX voor veel doeleinden gebruiken. Eén waaraan u misschien niet meteen denkt is het bijhouden van uw offline conversies. Als u een campagne draait, kan het zijn dat mensen u bellen naar aanleiding van die campagne, in plaats van op een knop te drukken op uw website (wat u waarschijnlijk al bijhoudt). U kunt deze bellers opnemen in uw data voor de digitale analyse.
Hiervoor gebruikt u de webhooks-mogelijkheid in uw PBX en in slechts 3 simpele stappen:

  1. Definieer uw doel en conversie Google Analytics;
  2. Voeg een webhook-regel toe aan uw pbx-belplan;
  3. Bel en check uw Google Analytics Dashboard.

Als uw kantoor gebeld wordt, zal de PBX een POST-verzoek naar de API van Google sturen, inclusief het event-type en uw tracking-code in het verzendbericht. Google Analytics registreert vervolgens het gesprek voor uw campagne. Laten we dit opzetten!

Vereiste: u moet hiervoor een Google Analytics account hebben. Als u die nog niet heeft, kunt u hier registreren.

Stap 1. Leg uw doel en conversie vast in Google Analytics

Login uw Analytics-account en definieer een nieuw door, bijvoorbeeld “call”. Er zijn vele keuzes en mogelijkheden bij het gebruik van doelen en conversies en wij zijn geen marketingspecialisten, dus we houden het voor dit voorbeeld simpel. Gelukkig legt Google alles goed uit in hun measurement protocol overview. Ook is er een developer guide en een parameter reference, met een overzicht van alle parameters voor het Measurement Protocol.

How to/webhooks/164

How to/webhooks/165

How to/webhooks/166

How to/webhooks/167

 

 

Google’s hit builder is een handige manier om uw parameters te kiezen en te valideren of ze correct zijn voordat u naar de volgende stap gaat.

Stap 2. Voeg een webhook regel toe aan uw belplan

U kunt overal in uw belplan webhooks gebruiken waar u de doelactie wilt activeren. In dit voorbeeld voegen we de regel toe aan ons Inkomend Belplan.

How to/webhooks/168

  • Type: webhooks
  • Prompt: kies een geluidsbestand. Voor de uitvoering van deze webhook is een geluid niet strikt noodzakelijk; u kunt bijvoorbeeld een geluid met een seconde stilte maken en hier selecteren.
  • Number of digits: 0
  • Exact length: on
  • Service URL: https://www.google-analytics.com/collect
  • Request method: POST
  • Request body*: v=1&t=event&tid=UA-XXXXXX&cid=yourcid&ea=call
  • Response body regexp: (leeg)
  • On success: continue
  • Condition: onvoorwaardelijk
  • Description: kies een voor u duidelijke omschrijving

*Request body details:

  • v = version
  • t = hit typetid = tracking ID / web property ID
  • cid = vereist als User ID (uid) niet gespecificeerd is in het verzoek. Dit verifieert anoniem een specifieke gebruiker, toestel of browser venster. De waarde in dit veld moet een willekeurige UUID (versie 4) zijn, zoals beschreven in http://www.ietf.org/rfc/rfc4122.txt.
    Bijvoorbeeld 35009a79-1a05-49d7-b876-2b884d0f825b
  • ea = event action

U moet de Tracking ID (tid) ‘UA-XXXXX’ vervangen door uw eigen tracking ID en de ‘ea=call’ met de naam die u aan uw event heeft gegeven.

Stap 3. Bel het nummer en check uw Google analytics dashboard

Het gesprek is geregistreerd!

Was dit artikel nuttig?
Nee