Instellingen menu / Hulpmiddelen

Instellingen menu / Hulpmiddelen

U bevindt zich hier:
Geschatte leestijd: 3 min.

In het Instellingen-menu kunnen acties uitgevoerd worden op uw pbx die niet vaak voorkomen. Zo kunt u hier bijvoorbeeld de pbx-configuratie resetten of handmatige backups uitvoeren.U vindt dit menu rechtsboven, klik op het wieltje.

Configuratie

Wees voorzichtig met het gebruik van de opties in het Configuratie-menu: uw systeem kan slecht gaan functioneren. Maak altijd eerst een backup voordat u gaat experimenteren. Een recente backup voorkomt stress.

Let wel: Shared secret en UUID maken geen onderdeel uit van de backup omdat deze onderdeel uitmaken van de pbx zelf. Backups kunnen verplaatsen tussen pbx-en. Alleen het terugzetten naar fabrieksinstellingen (factory reset) van de pbx, zal de shared secret wissen. De UUID zal nooit veranderen, tenzij u een nieuwe pbx krijgt of AOX.

Forceer opslaan van configuratie

Dit kan bruikbaar zijn als de browser de configuratie niet opgeslagen heeft.

Laatst opgeslagen laden

Deze optie zal de laatst bekende systeem-instellingen laden.

Backup downloaden

Maakt een momentopname van alle dynamische data. Slaat de file veilig op voor gebruik in noodgevallen. Deze backup kan ook gebruikt worden om snel een nieuwe pbx op te zetten met standaardinstellingen.

Backup uploaden

Voor het terugzetten van een backup. Selecteer het bestand dat was gemaakt met de optie ‘backup downloaden’. Als de upload klaar is, wordt u gevraagd om:

– de SIP-trunk te registreren. Antwoord met Ja, tenzij de SIP-trunk al ergens in gebruik is. Op deze manier kunt u een pbx opzetten zonder met een werkende pbx in de weg te komen.

– activeer de firewall-instellingen van de backup: als u Ja antwoordt, heeft u de kans uzelf buiten te sluiten. Als u twijfelt, antwoordt dan Nee en check eerst de firewall-instellingen.

Herladen

Configuratie/telefoons/alles herladen

Dit kan bruikbaar zijn bij het oplossen van problemen (troubleshooting).

LSP herladen

Als de User interface niet reageert of niet synchroniseert met de PBX, kan deze optie helpen. Deze optie is vrijwel nooit nodig: het herstart het GUI-proces. Voordat u deze optie uitvoert, dient u eerst de browser cache leeg te maken of uw browser te herstarten. Alle gebruikers moeten uitloggen en als u een wachtrij heeft, moeten de agents zichzelf opnieuw aanmelden bij de wachtrij.

Deze optie is echt zelden nodig. Gebruik deze optie niet zomaar omdat u even wilt zien of het misschien uw probleem oplost. Bijna altijd is het afdoende om de cache van uw browser te legen of uw browser te herstarten.

Reset

Terugzetten naar fabrieksinstellingen

Gebruik deze optie alleen als u een goede backup heeft of als u écht zeker weet dat u helemaal opnieuw wilt beginnen. Deze optie zet uw pbx terug naar de fabrieksinstellingen. Dit betekent:

– dat de firewall wijd open zal staan;
– dat het admin-wachtwoord teruggezet is naar “admin”;
– dat verder alles weg is.

Er is geen manier om deze actie ongedaan te maken.

Telefoon provisioning templates terugzetten naar fabrieksinstellingen

Alleen van toepassing als de fabriekstemplate in de centrale is aangepast.

Stuur een waarschuwingsbericht


Iedereen die ingelogd is op de web-interface, krijgt deze boodschap te zien in hun browser. Dit is handig als u bijvoorbeeld onderhoud wilt aankondigen.

Herstart het systeem

Besef dat deze optie slechts in enkele scenario’s nodig is. Herstarten is geen goede optie om problemen op te lossen. Neem contact op met uw leverancier als u een probleem niet opgelost krijgt.

Afsluiten

Hiermee zal de pbx uitgezet worden. Gebruik deze optie alleen als het niet anders kan. U kunt niet zelf de pbx weer opstarten.

Was dit artikel nuttig?
Nee